Personalet

Personalet, den viktigste ressursen!

Den viktigste ressursen i Bjørnsgård er personalet. Hvordan personalet er ovenfor barna er helt avgjørende i forhold til hvordan barna trives og utvikler seg.

Vi har det overordnede målet (vi skal hjelpe hvert enkelt barn til å få en god selvfølelse) i fokus i vår jobb. Forskning viser at de erfaringer man gjør seg tidlig i livet har betydning for den psykiske helsen senere i livet. Vi vil være trygge voksne som er til stede for barna(trygghetssirkelen), og for å kunne være en trygg voksen må man også kunne forstå seg selv. Vi som jobber i Bjørnsgård må vite hva som setter igang forskjellige følelser i oss. Å ha trygghet på egne verdier, egen rolle, funksjon og kompetanse er noe som må jobbes med kontinuerlig.

Vi skal mestre det å se barnet innenifra og å se seg selv utenifra (mentalisering). At vi har en god tone oss imellom er kjempeviktig, dette gir barna trygghet og vi er samtidig gode rollemodeller for hvordan de skal forholde seg til hverandre.
Kontakten med foresatte skal være god, slik at dette også føles trygt for barna. Barna er ikke i stand til å regulere, eller trygge seg selv, dette skal personalet hjelpe dem med. Det at vi er trygge voksne som gir masse omsorg og at vi gir barnet rom for å bli kjent med sine følelser er viktig.

Det skal være balanse mellom å stille krav på den ene siden og gi respons på den andre siden. Barna trenger grenser og disse skal følges opp på en kjærlig og anerkjennende måte (autoritativ ledelse).

Noen ganger kan det også være slik at vi bare skal være der og støtte barna og gi omsorg – være en Alfred (Emil i Lønneberget og Alfred).

Alle ansatte har ansvar for at det skapes gode relasjoner mellom voksne og barn, og barna i mellom. Det er helt klart vi voksne som har ansvar for relasjonsbygging. De foresatte er også en viktig brikke i dette. Det er alle vi som står rundt barna som har ansvar sammen.

Barna skal ikke bare være mottakere av omsorg, men de skal også være omsorgsytere. Vi vil støtte dem i dette og la barna få opplevelser og erfaringer både når det gjelder å gi omsorg og kunne ta imot omsorg. Personalet skal være større, sterkere, klokere og god (trygghetssirkelen).