Våre verdier

Omsorg, glede, lek og mestring

Omsorg

Omsorg er et vidt begrep og mye kan legges inn i det. For oss i Bjørnsgård handler dette om å skape trygge relasjoner. Vi snakker om den profesjonelle kjærligheten. Vi i Bjørnsgård er glad i barna som går her. Vi ønsker dem det aller beste. Vi har selvfølgelig ikke den samme kjærlighet til barna som dere foreldre har til deres barn, men det at vi er opptatt av å være nærværende, troverdig og ha innlevelse i det barna sier og gjør er viktig for oss. Vi er også opptatt av grenser og det å sette krav til barna. Ved å sette krav til barna sier vi samtidig at vi har tro på dem. Vi vil være gode rollemodeller som er med å skape vennskap og gode relasjoner barna imellom.

Glede

Livet har sine opp- og nedturer, det er selve livet. Vi mennesker er likevel slik at vi ønsker mest glede. Det er personavhengig hva som gir oss glede. I Bjørnsgård er vi opptatt av dagen her og nå, de små ting som kan gi næring til glede. I det å skulle fange barnas glede og være med i gleden, er det viktig å være der barna er. I dette med glede må også humor nevnes. Det å vite hvor viktig humor er for livskvalitet og hva det faktisk gjør med mennesket både psykisk og fysisk. Det med ikke alltid ta seg selv alvorlig, men likevel være glad i seg selv, handler om selvfølelsen.  Humor er for oss veldig viktig og det å le og oppleve hverdagsglede er et privilegium for oss som jobber i Bjørnsgård. Det er mye latter og gled hos oss!

Lek

Lek er den viktigste aktiviteten i et barns liv, og dette er en aktivitet vi i Bjørnsgård verdsetter høyt. Gjennom lek skjer læring. Vi i Bjørnsgård ønsker å bidra til den gode barndommen ved å gi barna mulighet for lek som kilde til trivsel. Med tanke på barndommens egenverdi er også lek en viktig ingrediens i et barns liv. Det man lærer i leken er grunnleggende for livet videre. Lek er lystbetont og det skal engasjere. Lek er en kilde til humor og glede, og gjennom ulike former for lek får barna mulighet til å uttrykke seg. I leken bearbeides også mye av det barnet opplever i det virkelige liv.

Mange barn har gode lekekunnskaper, men det er også barn som trenger hjelp til å lære seg å leke. Det å kunne ta kontakt med andre, opprettholde denne kontakten og utvikle leken. I lek er det mye god danning. I leken må barna forholde seg til hverandre og skape relasjoner, i disse lekeprosessene er det viktig å ha voksne som er tilstede. Voksnes tilstedeværelse kan bestå av både involvering i lek, veiledning, men også en mer observerende rolle. Som ansatte i Bjørnsgård er det viktig å kunne se hva behovet er hos det enkelte barn.
Hvordan læringen er, vil selvsagt være preget av kvaliteten som er i samspillet mellom personalet og barna. Personalet skal være anerkjennende, støtte og oppmuntre, samt gi utfordringer gjennom varierte opplevelser.

Mestring

Vi er opptatt av at barna skal oppleve mestring.  For at barna skal oppleve mestring har vi fokus på prosess, ikke så mye på resultatet. Det å oppmuntre barna til å prøve, det å måtte jobbe igjen og for å få til, uten å gi opp. Det er ikke gitt at man skal få til alt med engang, men vi ønsker at barna skal få opplevelse av at det å øve og det å tørre å prøve, fører til mestring. Vi i Bjørnsgård vil bidra til at barna utvikler trygghet på og stolthet over seg selv. Barna skal få en god selvfølelse. I utviklingen av en god selvfølelse er mestring viktig. Barna skal få oppgaver og utfordringer som er tilpasset alder og utviklingsnivå, men ikke vanskeligere enn at de kan mestre dem.