Bjørnsgård barnehage; et SA

Vi er en privat enkeltstående barnehage.

Et SA er et samvirkeforetak. Et samvirkeforetak er en sammenslutning med hovedformål å fremme medlemmenes økonomiske interesser. Medlemmene fremmer sin økonomiske interesse ved at de deltar i foretakets virksomhet, enten som forbruker, leverandør eller på annen lignende måte.

Avkastningene i foretaket blir værende i foretaket eller fordeles mellom medlemmene med bakgrunn i deres omsetning med foretaket.

Ingen i foretaket har personlig ansvar for foretakets forpliktelser.

Pliktige roller i et SA er medlemmer og et styre. I styre skal det være en daglig leder.

Årsmøte er samvirket sitt øverste organ.

For dere som er foresatte i Bjørnsgård barnehage vil dette innebære at dere kjøper dere inn med en andel på 4000 kr. Andelen får dere igjen 14 dager etter at dere har sluttet. Andelen er den innsats eller risiko dere løper i forhold til om barnehagen skulle gå konkurs.

Det er ingen som tar ut utbytte av eventuelt overskudd, men pengene blir investert i barnehagen for å gjøre forholdene så bra som mulig for de som er medlemmer.