Ut på tur

Barnehagen ligger landlig til med skog og natur som nærmeste nabo. For oss er det viktig å bruke dette nærområdet og vi er ofte på tur med barna.

En gruppe barn er ute på tur hver dag, fra de aller miste og til de største barna.

Vi er opptatt av at barna skal få oppleve å komme ut på tur fra de begynner i barnehagen. De aller minste kan gå en tur rett utenfor gjerde og rundt skolen, eller til hønsehuset eller i den lille «skogen» nedenfor den nedlagte skolen.

Når barna blir så store at de kan gå et stykke, er turen til lavvoen et mål. Vi har en lavvo ca. 500 meter fra barnehagen. Noen ganger kan det også være at man ikke kommer så langt som til lavvoen med de miste, men da stopper man på jordet og raster der!

Lavvoen vår er et område som er mye brukt. Vi går også til skytterhuset, på jordet, Fauchaldplassen og ellers i nærområdet.

Vi har også egen buss, så turen kan også gå til destinasjoner litt lengre unna barnehagen enn når man tar beina fatt. Turene er i et utvidet nærområde som Gjøvik, Lena, Raufoss og Totenåsen. Her er mange flotte turområder som vi benytter oss av.

Vi går på tur vinter som sommer, og vær stopper oss ikke! Det er bare å kle seg etter det været som er.