• Hjernevennlig hverdag - Uteaktivitet

Mye kan skrives om hvorfor det er viktig med uteaktivitet og i tillegg til at det er naturlig tilrettelagt for motorisk utvikling gjennom ulikt underlag, muligheter for aktivitet i høy fart og lek som krever et store områder, er det også helsefremmende med frisk luft. En annen ting som stimuleres gjennom dagslyset er melatonininnholdet i blodet. Produksjonen av dette begynner på kvelden når dagslyset forsvinner og produseres gjennom hele natten. Melatonin kalles søvnhormonet og vi trenger det for at innsovning på kvelden blir enklere og å sove godt gjennom natten.

25.01.2024 10.06
  • Hjernevennlig hverdag - fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er viktig for mennesker i alle aldre. Fysisk aktivitet reduserer forekomsten av stresshormonet kortisol i hjernen, størrelsen på hippocampus, som er senteret hvor vi lagrer informasjon, øker og myeliniseringen blir bedre. Myelinisering ligger rundt nervebanen mellom hjernecellene og gjør at signalene går raskere noe som fører til at vi kan jobbe mer effektivt og presist. I tillegg øker nivået av serotonin i hjernen, noe som får oss til å føle positive, glade, rolige og trygge. Fysisk aktivitet er med andre ord veldig viktig for hjernens utvikling og opprettholdelse av den.

14.12.2023 11.08
  • Hjernevennlig hverdag - Automatisering

Hjernen har bare plass til å konsentrere seg om en tanke om gangen. Nettopp på grunn av dette er automatisering av bevegelse veldig viktig i barnas utvikling og for at automatisering av bevegelser skal kunne skje trenger barna repetisjon, repetisjon, repetisjon.

23.11.2023 11.10
  • Hjernevennlig hverdag - sansestimulering

For de aller minste her i Bjørnsgård tilrettelegger vi i størst mulig grad til sansestimulerende aktiviteter og ulik form for bevegelse. Vi vet at hjernen trenger erfaringer med ulike sanseinntrykk og å automatisere bevegelse for å frigjøre plass i hjernen til å tenke og lære nye ting. Her er det bilder fra taktil sansestimulering som vi har fokus på nå

12.10.2023 15.22